اخبار

افزایش کمی و پیشرفت کیفی نشانگر توفیق جشنواره است

افزایش کمی و پیشرفت کیفی نشانگر توفیق جشنواره است
غلامرضا طریقی شاعر و داور بخش کلاسیک دومین جشنواره شعر معتقد است افزایش تعداد آثار و شرکت کنندگان همچنین پیشرفت کیفی آثار نشان دهنده توفیق این جشنواره در دومین دوره است.

 

 

به گزارش روابظ عمومی بنیاد آفرینش های هنری نیاوران غلامرضا طریقی در این خصوص اظهار داشت: بیش از2000 اثر از 800 شاعرجوان به بخش کلاسیک جشنواره رسیده است. از سویی  به دلیل کیفیت بالای آثار نسبت به هم داوری دراین دوره برای من بسیار سخت بود. بین 30 شعر نهایی باید اشعاری را انتخاب می کردم و شاعرانی را نیز حذف می کردم که این کاربسیارسختی بود، ولی باید گفت شرکت دراین جشنواره ،شناخت بیشتری ازشعر، برا ی شاعران جوان به همراه داشته است و از سوی دیگر پیشرفت کمی و کیفی اتفاق بسیار خوبی است که توفیق جشنواره را نشان می دهد.

وی افزود:درچند سال گذشته درکشور جشنواره های شعر زیادی برگزارشده  که نقطه اوج این جشنواره ها "کنگره شعر جوان کشور " دربندرعباس بود. فکر نمی کنم بعد از آن جشنواره ای ،حداقل درحوزه شعر کلاسیک به قوت دومین جشنواره شعر نیاوران برگزار شده باشد.

 این شاعر و غزل سرای کشور در ادامه اظهارداشت:دلایل قوت شعردرجشنواره شعرنیاوران بخشی می تواند به دلیل برگزاری جلسات هفتگی  شعرنیاوران درطول سال باشد. زیرا دراین جلسات شاعران جوان با اشتیاق شرکت می کنند و با نظرات مختلف آشنا می شوند.

وی درادامه بیان داشت:جشنواره شعر نیاوران برعکس اکثر جشنواره های شعر در کشور،بخش آزاد دارد که این امر دست شرکت کنندگان را دراین خصوص باز گذاشته است و می توان گفت این خود یکی دیگر از دلایل قوت این جشنواره است.هرچند دراین جشنواره بخش ویژه هم وجود دارد.  من درخیلی از جشنواره های شعر داوربوده ام بارها پیش آمده درجشنواره ای داور شده ام ،از روز دوم جشنواره با من تماس گرفتند و سفارش شرکت کننده ای را برای جشنواره کرده اند. ولی در دوسالی که داورجشنواره شعر نیاوران بوده ام تا کنون با این نوع موارد برخورد نکرده ام که این بسیار خوب است. مدیریت بنیاد آفرینش های نیاوران و دبیر جشنواره شعر نیاوران برای نظر داوران حرمت قائل هستند.

وی درخصوص انتخاب برگزیدگان بیان داشت:سال گذشته مخاطبان دیدند که در جشنواره شعر نیاوران درهمه حوزه ها ، کلاسیک ،ترانه ،سپید وغیره  برندگان جشنواره کسانی نبودند که معمولا درجشنواره های مختلف برنده می شدند. بلکه کسانی برنده شدند که شعرشان پربارترو بهتر بود. حتی این برندگان نام آشنا هم نبودند وشاعران جوان شرکت کننده دراین جشنواره به این نتیجه رسیدند که درجشنواره شعر نیاوران  به سابقه و نام شاعر کاری نداریم بلکه فقط به خود اثر توجه شده است.

طریقی درادامه اظهار داشت:یکی ازمسائل مهم درجشنواره های شعر کشور وجود سلیقه یکسان داوران است اما باید گفت ما در جشنواره شعر نیاوران با این موضوع روبرو نیستیم .مسئولین برگزاری جشنواره با دعوت از داوران جدید برخی از داوران جشنواره امسال را نسبت به جشنواره گذشته عوض کرده اند و گردشی به وجود آمده تا سلیقه داوران دو دوره جشنواره شعر نیاوران یکسان نباشد .

طریقی با بیان اینکه جشنواره شعر نیاوران فرصتی مناسب برای شاعران شهرستانی است افزود:این جشنواره برای شاعران شهرستانی بسیار مهم است ،زیرا درتهران انجمن های ادبی فراوانی وجود دارد و شاعران جوان درتهران با حضور دراین انجمن ها خوب می توانند رشد کرده و شناخته شوند.این امر باعث می شود ناشران برای چاپ آثارشان اقدام نمایند ولی درشهرستان ها ممکن است ،شاعری 70 غزل خوب سروده باشد و به دلیل ناشناخته بودن ،ناشری حاضر به چاپ آثار وی نباشد. به همین دلیل جشنواره شعر نیاوران فرصتی مناسب برای ارائه آثار و پویایی بیشتر شاعران شهرستانی است.

گفتنی است داوری بخش کلاسیک "دومین جشنواره شعر نیاوران" را، شاعرانی همچون محمدعلی بهمنی  ،غلامرضا طریقی ،مهدی فرجی ،اصغرمعاذی و محمد سلمانی بر عهده داشته اند .

همچنین آیین اختتامیه این جشنواره که به دبیری محمد سلمانی برگزار می شود پنج شنبه 25 آذر با معرفی نفرات برگزیده در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد شد.

۱۶ آذر ۱۳۹۵ ۱۰:۵۳
روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران |